Miloš Forman
režie filmu a divadelního představení
Režisér a scenárista, dvojnásobný držitel Ceny filmové akademie za nejlepší režii filmů Přelet nad kukaččím hnízdem a Amadeus. V jeho tvorbě se mu podařilo skloubit a přizpůsobit nejlepší tradice evropského a amerického filmového umění. Je jedním z mála režisérů, kteří dosáhli mezinárodního úspěchu bez ohledu na žánr a národnost. Jeho filmy jsou oslavou individualismu a v centru jejich pozornosti je lidské chování jednotlivců. Cenu filmové akademie získali také tři herci, kteří účinkovali v jeho filmech: Jack Nicholson a Louise Fletcherová v Přeletu nad kukaččím hnízdem a F. Murray Abraham v Amadeovi. V roce 1996 byl Forman potřetí nominován na Cenu filmové akademie za nejlepší režii za snímek Lid versus Larry Flynt, jehož hlavní představitel Woody Harrelson byl nominován na nejlepšího herce. Miloš Forman se narodil roku 1932 v Čáslavi jako nejmladší ze tří synů. Když mu bylo sedm let, jeho rodiče byli zatčeni gestapem a později zemřeli v nacistických koncentračních táborech. Miloš byl vychováván příbuznými. O divadlo se začal zajímat jako žák internátní školy pro válečné sirotky. Mimořádně ho zaujaly především komedie Charlieho Chaplina a Bustera Keatona, stejně jako westerny Johna Forda. Po absolutoriu FAMU napsal své první scénáře a natočil dva krátké polodokumentární filmy. V roce 1963 režíroval svůj první celovečerní snímek Černý Petr, který je autobiografickou výpovědí teenagera žijícího na malém městě. Film měl úspěch na různých filmových přehlídkách včetně mezinárodních festivalů v Cannes, Montrealu a New Yorku. Díky tomuto úspěchu Forman poprvé navštívil Spojené státy americké. Jeho dva následující filmy, Lásky jedné plavovlásky (1965) a Hoří, má panenko (1967), přinesly režisérovi další mezinárodní uznání. Během sovětské invaze do Československa v srpnu 1968 byl Forman v Paříži, kde jednal o natočení svého prvního amerického filmu. Nakrátko se vrátil do Prahy a poté odjel do New Yorku na natáčení Taking Off. Tento film se stal oficiálním americkým soutěžním snímkem na festivalu v Cannes v roce 1971, kde obdržel cenu poroty. Dále se podílel na dokumentárním projektu osmi režisérů o Olympijských hrách v Mnichově v roce 1972 nazvaném Viděno osmi, do kterého přispěl částí věnovanou desetiboji. V roce 1973 předali producenti Michael Douglas a Saul Zaentz režisérovi výtisk románu Kena Keseyho Přelet nad kukaččím hnízdem a navrhli mu režírování filmové verze. Tento snímek vyhrál pět nejvyšších kategorií Ceny filmové akademie 1975 – nejlepší film, scénář, herec a herečka a Forman si odnesl sošku Oskara za nejlepší režii. Po tomto snímku natočil filmovou verzi úspěšného muzikálu Hair (1979) a adaptaci románu E. L. Doctorowa Ragtime (1981). S producentem Saulem Zaentzem se Miloš Forman znovu setkal osm let po Přeletu nad kukaččím hnízdem při spolupráci na filmu Amadeus (1984). Za tento film, který vyhrál celkem osm Cen filmové akademie včetně ceny za nejlepší film, Forman opět získal Oskara za nejlepší režii. Forman dále natočil filmy Valmont (1989) s Annette Beningovou a Colinem Firthem v hlavních rolích, Lid versus Larry Flynt (1996) a Muž na Měsíci (1999) o životě komika Andyho Kaufmana, kterého ztvárnil Jim Carrey. Na filmu Goyovy přízraky (2006) Forman potřetí spolupracoval s producentem Saulem Zaentzem.