Veronika Švábová
choreografie
Narodila se v roce 1974. Je absolventkou konzervatoře Duncan Centre v Praze (1997), v roce 2004 absolvovala na HAMU na tanečním oddělení v oboru taneční věda. Jako tanečnice vystupovala v představeních různý́ch choreografů (Strappi Stuzzicanti Simone Sandroniho, K bydlení nevhodné Jana Beneše) a zároveň vytvářela své vlastní choreografie (Obsessión, Od začátku do konce, Mama Luna). Od roku 2000 spolupracuje s Divadlem bratří Formanů (roku 2000 Nachové plachty na divadelní lodi, v roce 2003 vytvořila choreografii do opery Kráska a zvíře pro Národní divadlo v Praze, v roce 2005 choreografii do inscenace Klapzubova jedenáctka, uváděné v divadle Minor, vše pod režijním vedením Petra Formana). Od roku 2004 také hostuje v divadelní skupině KREPSKO. Jako hostující choreografka nastudovala v Národním divadle v Praze další opery – v roce 2003 Requiem Giuseppe Verdiho a v roce 2004 Adrianu Lecouvreur Francesca Ciley, obě v režii Jiřího Nekvasila. V Klicperově divadle v Hradci Králové spolupracovala na inscenaci R.U.R. režiséra Davida Drábka. V roce 2005 vytvořila choreografii pro taneční skupinu NANOHACH (Naměkko, premiéra únor 2005). V roce 2005 založila spolu s Tomášem Procházkou, hudebníkem a zvukový́m designérem, divadelní skupinu HANDA GOTE research & development. Handa Gote znamená v japonštině „pájka“ a je to projekt pro výzkum a vý́voj tanečního a pohybového divadla, vý́tvarného divadla, hudby a zvukového designu, integraci vědy a technologie v umění. Jako choreografka a interpretka spolupracovala na většině představení této skupiny: Computer Music (2005), Ekran (2006), Emily (2008), Houby (2008), na trilogii Body and Technology, která zahrnuje Noise (2005), Red Green Blue (2005), Silence (2006). V roce 2007 spolupracovala (vytvoření choreografie) s bratry Formany na jazzové opeře Dobře placená procházka v Národním divadle v režii Miloše Formana. V témže roce spolupracovala jako spoluautorka a choreografka na inscenaci divadla bratří Formanů Obludárium, které získalo v roce 2009 Cenu Alfréda Radoka za inscenaci roku. V roce 2009 vytvořila choreografii do opery Ubohá Rusalka bledá, která vznikla ve spolupráci Divadla bratří Formanů a Divadla Husa na provázku v Brně.